Dostęp do wiedzy
Dostęp do wiedzy – doradztwo dla pracodawców
Istotą doradztwa w ramach instrumentu jest udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej i pozaprawnej pracodawcom, którzy zatrudniają lub którzy chcą zatrudnić osoby niepełnosprawne. Celem podejmowanych działań jest m.in. wzrost zainteresowania zatrudnianiem osób niepełnosprawnych i wzrost poczucia bezpieczeństwa prawnego pracodawców zatrudniających osoby z niepełnosprawnościami oraz podniesienie poziomu wiedzy o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Kto może otrzymać wsparcie:
• pracodawcy, którzy zatrudniają lub którzy chcą zatrudnić osoby niepełnosprawne;
• osoby niepełnosprawne świadczące pracę u tego pracodawcy.
Na co można otrzymać wsparcie:
Katalog usług doradczych świadczonych w ramach instrumentu:
a. poinformowanie osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym, o przysługujących jej uprawnieniach lub o spoczywających na niej obowiązkach, w tym udzielanie informacji o m.in:
• obowiązujących systemach orzecznictwa zarówno dla celów rentowych i poza rentowych,
• możliwościach uzyskania wsparcia finansowego i rzeczowego,
• ustawowym wsparciu pracodawców osób z niepełnosprawnością,
• obowiązkach związanych z zatrudnianiem osób niepełnosprawnych.
b. wskazanie pracodawcy lub osobie niepełnosprawnej sposobu rozwiązania dotyczącego jej problemu, w zakresie stosunku pracy, prawnego/pozaprawnego;
c. udzieleniu doradztwa w zakresie potrzeb zawodowych i rehabilitacyjnych zatrudnionych pracowników niepełnosprawnych;
d. udzielenie pomocy w sporządzeniu projektu pisma, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowo-administracyjnym;
e. sporządzenie projektu pisma wszczynającego postępowanie sądowe lub sądowo- administracyjne;
f. podejmowanie działań związanych z pomocą pracodawcy i zatrudnionej przez niego osobie z niepełnosprawnością, poprzez kontakt z właściwą instytucją według kompetencji, w tym:
• wsparcie w wypełnianiu odpowiednich dokumentów,
• pomoc w umówieniu wizyty we właściwej jednostce czy instytucji;
g. wsparcie w projektowaniu i dostosowywaniu stanowisk pracy do potrzeb osób z niepełnosprawnością.
Z zakresu przedmiotowego doradztwa zostały wyłączone sprawy, które nie dotyczą wprost zagadnień związanych z zatrudnianiem osób z niepełnosprawnością lub z pomocą publiczną, którą można uzyskać w związku z ich zatrudnianiem.
Wysokość/ Limit udzielonego wsparcia:
Liczba podmiotów objętych doradztwem jest ograniczona.
Wsparcie świadczone w ramach Instrumentu: Dostęp do wiedzy – doradztwo dla pracodawców stanowi pomoc de minimis.
Co trzeba zrobić? Proces testowania krok po kroku:
• Pracodawca przesyła formularz zgłoszenia do udziału w testowaniu;
• POPON weryfikuje formularz pod względem formalnym i informuje pracodawcę o zakwalifikowaniu się do testowania;
• Po zakwalifikowaniu się do testowania pracodawca przesyła do Centrum Doradztwa formularz zgłoszenia problemu celem uzyskania wsparcia informacyjno-doradczego.
• Centrum Doradztwa udziela wsparcia w następujący sposób:
a. telefonicznie;
b. elektronicznie - na podany adres e-mail lub na stronie www;
c. osobiście - w podmiocie świadczącym usługę doradztwa;
d. osobiście - u pracodawcy korzystającego z doradztwa.
Warunki otrzymania wsparcia:
Zgodnie z załączonym regulaminem testowania instrumentu „Dostęp do wiedzy – doradztwo dla pracodawców”.
Dokumenty i formularze:
Dokumenty i formularze opracowane i funkcjonujące do potrzeb pilotażu:
• Regulamin testowania instrumentu „Dostęp do wiedzy – doradztwo dla pracodawców” ;
• Formularz zgłoszenia do udziału testowania instrumentu „Dostęp do wiedzy – doradztwo dla pracodawców ” ;
• Formularz zgłoszenia problemu do Centrum Doradztwa;
• Karta pomocy prawnej.
Formularz zgłoszeniowy
Opis instrumentu
Dokumenty do pobrania